ZBORURI DE AGREMENT CU BALONUL !

duminică, 30 noiembrie 2008


Afaceri - Zboruri de agrement cu balonul


Ati vazut, cu siguranta, la televizor, un balon cu aer cald. Sau poate ca ati observat unul "pe viu", ancorat undeva pe post de suport publicitar. Dar ati zburat cu un astfel de aparat? Daca nu si daca doriti sa experimentati senzatia, la o inaltime care sa nu creeze disconfort, aveti acum posibilitatea. O firma din Bucuresti ofera amatorilor ridicari de la sol cu balonul in zbor captiv, in conditii de maxima siguranta.

Idei de afaceri: Zboruri de agrement cu balonul

Cum s-a nascut afacerea?
"Pana in 1997, nu am avut absolut nici o tangenta cu zborul", povesteste Ioan Istrate, director de marketing la firma Mediaon. "Dar in acel an, in 1997, am primit de la patronul firmei noastre sarcina sa fac o documentare despre tot ce inseamna balon cu aer cald, in vederea achizitionarii unui astfel de aparat de zbor. A trebuit deci sa ma interesez si sa aflu tot - constructie, principiu de functionare, instructaj pentru pilotare, oferte - si incet-incet am devenit foarte pasionat de domeniu.

Balonul a fost adus in 1998 si, cand s-a pus problema cine il va pilota, evident ca m-am oferit. Am plecat cu inca un coleg in Ungaria sa facem un curs de doua saptamani pentru obtinerea licentei de pilot, fiindca la noi in tara activitatea cu balonul nu era nici macar in faza de pionierat. Ulterior licenta s-a echivalat aici si astfel am devenit primii piloti de balon cu aer cald din Romania."

Idei de afaceri: Zboruri de agrement cu balonul

Un balon costa 30.000 de euro, fara taxe
"Dupa ce a fost adus in tara, balonul a trebuit sa fie inmatriculat. Inmatricularea presupune intocmirea unui dosar cu actele de provenienta, date tehnice despre capacitate si navigabilitate, apoi se face o verificare la sol si una in zbor s.a.m.d. La noi, la ora actuala, sunt inmatriculate doar 7-8 baloane, in timp ce in Ungaria sunt peste 300, iar in Statele Unite in jur de 10.000.

De vina pentru numarul redus de baloane din Romania este reticenta firmelor mari de aici de a folosi acest aparat ca suport publicitar, dintr-un spirit mai conservator, probabil. De aceea, noi a trebuit sa ne orientam spre o alta utilizare comerciala, anume evenimentele de firma: team building, dealers meeting sau ca o activitate conexa in cadrul unui eveniment mai amplu.

Concret, serviciul pe care il oferim este ridicarea pasagerilor in zbor captiv, deci cu balonul ancorat la sol, pana la inaltimea de 50-60 m sau mai mult, in functie de locatie si de lungimea franghiilor de ancorare. Intr-un interval de cateva ore putem ridica chiar si 100 de persoane. Tariful este pe ora si el se poate negocia in functie de numarul de zile si de numarul de ore pe zi."

Idei de afaceri: Zboruri de agrement cu balonul

Ridicarile nu se pot face oriunde
"Locatia dorita de client trebuie sa fie spatioasa, atat pentru balonul in sine (are 30 m inaltime), cat si pentru indeplinirea conditiilor de siguranta. Acest aparat nu este dirijabil si, daca te inalti prea sus si vine o pala mai puternica de vant, poti sa fii impins peste cladirile din jur. In spatiile deschise, in camp de exemplu, nu apar asemenea probleme.

De asemenea, foarte important este si intervalul orar de zbor: orele cele mai propice sunt dimineata si seara, cand atmosfera este mai calma. In rest, mai ales vara, sunt schimburi mai intense de caldura intre sol si atmosfera si se genereaza curenti care pot crea dificultati. De altfel, de aici vine si principalul obstacol in calea acestei afaceri, de la conditiile meteo: daca bate vantul foarte tare, ploua sau e furtuna, nu poti sa faci nimic si asta se intampla cam in 5% din cazuri. S-a intamplat odata sa plecam din Bucuresti, intr-o locatie destul de indepartata, sa stam trei zile si sa ploua in continuu."

Idei de afaceri: Zboruri de agrement cu balonul

Date tehnice ale aparatului
Atunci cand este plin cu aer si gata de zbor, un balon are un aspect impresionant: ocupa un volum de 4.000 mc si are o inaltime de 30 m. Impachetat insa pentru transport, el se transforma intr-un balot de cca 1,5 m in diametru. Nacela este construita dintr-un bambus foarte flexibil, dar si foarte rezistent totodata, si este captusita pe margine cu burete invelit in piele, pentru absorbtia socurilor. Capacitatea ei este de sapte persoane plus pilotul. Arzatorul este alimentat cu gaz depozitat in patru butelii, acestea asigurand mentinerea in aer timp de 2-4 ore, in functie de temperatura exterioara si de gradul de incarcare a nacelei.

Pregatirea balonului pentru zbor, din momentul descarcarii lui din masina si pana la aducerea in pozitia verticala, dureaza maximum o ora. Se monteaza mai intai nacela si arzatorul, apoi voalul balonului se intinde pe sol si la gura lui se pozitioneaza un ventilator de mare putere care il umple cu aer rece pana capata forma de para culcata. Dupa care in locul ventilatorului se aduce arzatorul (montat deja pe nacela), acesta incalzeste aerul din interior si astfel voalul se umfla si se ridica. Aparatul este ancorat la sol atat prin legarea cu franghii a nacelei de patru puncte fixe (stalpi, copaci), cat si prin legarea altor trei franghii de capatul superior al voalului, acestea formand un triunghi echilateral. Ele au rolul sa impiedice balonul sa oscileze in jurul axei sale verticale, ca limba unui metronom, in conditiile unui vant mai puternic.

Ridicarea se face prin incalzirea suplimentara a aerului din interior, actionand periodic maneta arzatorului, pana la atingerea altitudinii dorite, iar coborarea - prin rarirea actionarilor manetei. Cu alte cuvinte, pentru coborare aerul se incalzeste din ce in ce mai putin, dar se incalzeste totusi, altfel coborarea ar fi mai brusca. Oricum, chiar si in situatii extreme, cand se ramane fara gaz, voalul balonului actioneaza ca o parasuta si viteza de revenire pe pamant nu depaseste 6 m/s (mai mica decat viteza unui parasutist).

Echipa care gestioneaza bunul mers al unei ridicari cu balonul e formata din cinci oameni: pilotul si patru persoane care isi desfasoara activitatea doar la sol, pregatind si supraveghind ascensiunea.

Idei de afaceri: Zboruri de agrement cu balonul

Cine sunt clientii?
"Primul client a fost in 1998: o firma ne-a solicitat amplasarea balonului cu un banner publicitar in Piata Presei Libere. Ulterior insa, cum am mai spus, am remarcat o reticenta a firmelor de a apela la aceasta forma de publicitate, cu toate ca un mesaj promovat astfel ramane in memoria privitorilor (putini au prilejul de a vedea pe viu un asemenea aparat de zbor).

Ca urmare, afacerea s-a dezvoltat doar in directia ridicarilor de la sol cu balonul in zbor captiv, in cadrul unor evenimente ocazionate de lansari de produse sau servicii, campanii de imagine, team building, petreceri private etc. Acestea se pot face si iarna, cu conditia sa nu bata vantul si sa nu ninga prea tare. Consumul de gaz e chiar mai mic iarna, fiindca atmosfera e rece si, ca urmare, pentru ca balonul sa se ridice, aerul din interior nu trebuie incalzit prea mult.

Ar fi o oportunitate interesata sa amplasam balonul intr-un parc si sa oferim amatorilor ridicari la 50 m inaltime, ca o forma de divertisment. Dar, pentru a ne acoperi costurile, ar trebui sa ridicam 20 de persoane odata. Cu nacela pe care o avem nu putem face acest lucru."

"Am observat ca femeile sunt curajoase decat barbatii. In general, cei care au rau de inaltime sau se sperie de zgomotul arzatorului se ghemuiesc pe fundul nacelei, nu sunt interesati de nimic si cand ajung la sol zic mersi c-au scapat."

Idei de afaceri: Zboruri de agrement cu balonul

Afacerea in alte tari
In Statele Unite, de exemplu, afacerea este mai dezvoltata, in sensul ca se ofera zboruri propriu-zise cu balonul, la 1.000 de metri inaltime, pe distante care variaza in functie de viteza vantului. Amatorii nu trebuie decat sa puna mana pe telefon si sa se programeze pentru un zbor cu un balon cu aer cald (pe teritoriul S.U.A. sunt foarte multe firme care ofera un asemenea serviciu).

In ziua si la ora stabilite, clientii trebuie sa se prezinte in locul care le-a fost indicat la telefon, de obicei un camp din apropierea orasului. Trebuie sa fie imbracati un pic mai gros, iar persoanele inalte trebuie sa poarte palarie pentru a nu fi afectate de caldura arzatoarelor. Nu sunt admisi copiii sub 10 ani, iar gravidelor si persoanelor cu probleme cardiace li se atrage atentia asupra faptului ca li se poate face rau.

Zborul dureaza de obicei o ora, iar pilotul tine permanent legatura prin radio cu o echipa de la sol, care trebuie sa ii preia cu o dubita pe clienti de la locul de aterizare si sa ii aduca la punctul de plecare. Pretul acestei aventuri: in jur de 200 $ de persoana.

0 comentarii: