CE AFACERE TREBUIE SA ALEG??

duminică, 30 noiembrie 2008

Aceasta este prima dintr-o serie de intrebari pe care este vital sa vi le puneti atunci cand incepeti sa cochetati cu ideea de a deveni intreprinzator. Pentru ca startul in afaceri nu inseamna a va arunca in gol, in necunoscut, ci inseamna a face un pas calculat (atat cat se poate) pe un teren care, oricum, se va dovedi plin de surprize neplacute. Scopul este sa limitati cat mai mult numarul acestor surprize. Asadar:

1. "Ce afacere trebuie sa aleg?"
De obicei, afacerea ideala este cea pentru care sunteti cel mai bine pregatit si de care sunteti cel mai interesat. Este foarte important sa va placa ceea ce faceti. Totusi, cand va treceti in revista optiunile, nu uitati sa analizati tendinta afacerii/pietei respective in zona dvs. Nu este de ajuns sa munciti cu pasiune, afacerea trebuie sa va aduca si bani! Cautati o afacere care sa combine pregatirea dvs., placerea cu care veti lucra si cererea pentru produsul sau serviciul pe care il veti oferi.

chinchile

2. "Am ceea ce-mi trebuie pentru a conduce o afacere de succes?"
Veti fi cel mai important angajat al...dvs., deci este esentiala o evaluare a propriilor slabiciuni si puncte forte.O afacere inseamna mult mai mult decat un loc de munca - este un angajament serios pe care il luati in primul rand fata de dvs. insiva, apoi fata de angajatii si partenerii care se vor baza pe dvs.

3. "Ce este un plan de afaceri si de ce am nevoie de el?"
Planul de afaceri raspunde la doua intrebari principale: "Unde vreau sa ajung?" si "Cum ajung?" El trebuie sa defineasca exact afacerea dvs., sa-i identifice scopurile si sa arate modalitatile prin care veti atinge aceste scopuri. Pe scurt, planul de afaceri este CV-ul firmei dvs. Cu ajutorul lui veti aloca corect resursele, veti face fata unor complicatii nepravazute si veti putea lua deciziile cele mai bune. Dar, in primul rand, punand pe hartie toate aspectele afacerii, cu toate costurile implicate, veti fi in masura sa stiti daca afacerea va aduce profit! Un profit care nu iese pe hartie cu atat mai mult nu va iesi in practica.

4. "Ce voi face eu, de fapt?"
Intrebarea s-ar putea sa vi se para stupida, dar multi intreprinzatori au dat faliment tocmai pentru ca nu si-au pus aceasta intrebare la timp. Un exemplu: patronul unui magazin de ceasuri a realizat ca cea mai mare parte a veniturilor sale se datoreaza serviciului de reparatii, in timp ce stocul de ceasuri destinate vanzarii nu facea decat sa blocheze bani pe termen lung. Concentrandu-se pe serviciul de reparatii si reducand stocurile, el si-a inzecit profiturile.

5. "Cand trebuie sa apelez la un jurist?"
Raspunsul cel mai potrivit este: inainte de a avea nevoie de unul! Juristii spun ca ei prospera datorita greselilor intreprinzatorilor care incheie contracte si semneaza documente dupa capul lor.

6. "Un partener mi-ar fi util?"
Un partener de afaceri nu ofera garantia succesului. Daca abilitatile dvs. de manager lasa de dorit sau daca nu dispuneti de suficiente resurse financiare, asocierea cu un partener ar putea fi cea mai buna solutie. Personalitatea/caracterul partenerului si capacitatea sa de a furniza asistenta tehnica sau financiara sunt, in ultima instanta, factorii care determina succesul unui parteneriat.

7. "Cum gasesc angajatii potriviti?"
Daca nu stiti sigur ce trebuie sa faca cel pe care il angajati, cu siguranta nu veti gasi persoana potrivita. Mai intai stabiliti cu claritate activitatile pe care viitorul angajat va trebui sa le indeplineasca (elaborand fisa postului), apoi intocmiti-i portretul-robot in functie de educatie, cunostinte profesionale, experienta, calitatile fizice si psihice necesare.

8. "Este bine sa angajez membri ai familiei?"
A angaja membri ai familiei poate fi o solutie viabila pentru bunul mers al firmei sau un urias pas spre dezastru. Cand va propuneti sa lucrati cu rudele, verificati-le competenta si asigurati-va ca va acorda respectul cuvenit unui sef. Dvs. sunteti cel care decide ce trebuie facut, pentru ca e firma dvs. Daca sotia, fiul, nepotul va analizeaza fiecare decizie si propun propriile lor solutii, ati dat de bucluc.

9. "De cati bani am nevoie ca sa incep?"
Primele lucruri pe care trebuie sa le aveti in vedere sunt spatiul si echipamentele necesare, ale caror costuri la puteti estima cu mare exactitate (studiati nivelul chiriilor in zona, cereti oferte de la furnizorii echipamentelor in cauza). Urmeaza apoi cheltuieli variabile, care trebuie anticipate si ele cat mai exact (salarii, productie, reclama, transport, telefoane etc.), iar la suma astfel obtinuta mai adaugati un 20%, pentru neprevazute. Foarte importanta este si proiectia fluxului de numerar - cati bani va intra si va ies din firma si la ce date - deoarece lipsa lichiditatilor este, poate, principalul motiv al falimentului unei afaceri.

10. "Ce ar trebui sa stiu despre contabilitate?"
Contabilitatea este cea care va arata sanatatea financiara a firmei dvs. Nu va cere nimeni sa fiti un as in tainele ei, dar trebuie sa ii stapaniti bazele, cel putin pentru a intelege rapoartele oamenilor de meserie si a putea lua decizii corecte.

11. "Cum stabilesc nivelul preturilor?"
Pretul este un element foarte interesant si greu de stapanit. De multe ori, ce este mai scump este considerat mai valoros. A stabili un pret prea mic pentru un produs poate crea impresia ca acel produs este inferior, iar oamenii se vor feri sa-l cumpere, chiar daca el raspunde perfect nevoilor lor. Pe de alta parte, exista firme importante care au inregistrat esecuri usturatoare fixand un pret mare pentru un anumit produs, doar pentru ca aparea sub numele lor. Stabilirea pretului pleaca de la trei costuri principale: materia prima si materialele, manopera si regia. Analizati aceste costuri si vedeti ce variante de pret decurg de aici.

0 comentarii: